Geschreven door Peter Hommel

In een recent onderzoek is aangetoond dat 90 procent van alle aankoopbeslissingen onbewust worden gemaakt. Daarbij zoeken wij dan naar de snelste manier om de overvloed aan aangeboden informatie snel te kunnen filteren. Een duidelijk herkenbaar merk, met ‘what’s in it for me’, is daarbij de leidraad. Het proces om zo’n merk te ontwikkelen en te behouden  noemen wij met een mooi woord branding. Dus hoe meer ‘top of mind’ het merk is, des te groter is de kans op merkvoorkeur en dat zorgt er dan weer voor dat er vervolgaankopen komen. Branding kan dus de marktpositie versterken, de interesse voor producten en diensten (op)wekken en vervolgens de verkoopprestaties verbeteren.

Naar mijn mening is branding onmisbaar om in deze tijd als onderneming succes vol te zijn. Niet alleen in de offline wereld, maar zeker in deze tijd in de online wereld. Ik noem beide werelden de kanalen en in beide kanalen moet de kracht van het merk versterkt met de juiste inzet van eigen elementen per kanaal, zodat er een eenduidig en helder merkbeeld met storyline wordt gecreëerd. Vooral nu de consument meer aan huis gekluisterd is, is de story van het ‘why’ gekoppeld aan het snelle ‘where to buy’ superbelangrijk. Werken aan het merk en de merkrelatie met je afnemer, is hard én continue aan dezelfde boodschap werken en zeker ook een creatief proces. Er groeit onder afnemers juist de behoefte aan herkenning in de overvloed van alles wat tegenwoordig op ons af komt. Continue met dezelfde waarden werken, lijkt heel saai, maar geeft je merk de herkenbaarheid die een consument zoekt. En kan met alle waarneembare zintuigen opgebouwd worden, zowel on- als offline, de merkbeleving.

Dus werk en bouw continue op een consistente wijze aan je merk, wees alert en vooral relevant. Het merk is een net een olietanker, zorg ervoor dat je merk het baken van vertrouwen is in het aankoopproces.