Uit onderzoek van het CBS in samenwerking met TNO blijkt dat 11% van de werknemers last had van emotioneel zwaar werk, met uitschieters in de zorg (23%) en het onderwijs (18%). Het aantal werknemers met burn-outklachten (psychische vermoeidheid door werk) steeg in 2021 naar 17%. Bovendien waren de belangrijkste oorzaken van verzuim werkdruk en werkstress. Genoeg redenen om aan de bel te trekken dus!

Het is dus van belang om, voor zowel werknemer als werkgever, negatieve emoties te verminderen en positieve emoties meer tot uiting te laten komen. Hoe kunnen we zorgen dat er meer positieve emoties worden ervaren op het werk en de burn-out klachten verminderen? Voordat we hierop in gaan, is het belangrijk om na te gaan waarom deze positieve emoties zo belangrijk zijn.

Positieve emoties voor actie en ontwikkeling

Negatieve emoties lijken belangrijker te worden geacht dan positieve emoties. Neem een voorbeeld aan het nieuws: positief nieuws is geen nieuws. Toch zijn negatieve emoties niet helemaal onwenselijk. Zonder deze negatieve emoties zouden we de fijne dingen in het leven ook niet kunnen waarderen. Bovendien maken negatieve ervaringen ons ook sterker. Het streven is dus een optimale balans van deze twee dimensies

Een van de belangrijks modellen binnen de positieve psychologie is het “Broaden-and-Build Model” (verbreden en opbouwen) van Barbara Fredrickson. Zij benoemt dat positieve emoties ervoor zorgen dat onze aandacht vergroot wordt, waardoor we nieuwsgieriger worden, meer open zullen staan voor onder andere nieuwe mogelijkheden en hier ook meer bewust van worden. Op deze manier is het makkelijker om deze mogelijkheden aan te pakken en te bouwen aan onze competenties. Dit leidt er vervolgens weer toe dat we gelukkiger worden en dus meer (positieve) emoties ervaren, omdat we dichter bij onze doelen komen. Positieve emoties zetten dus aan tot actie en ontwikkeling.

Op de werkvloer hebben positieve emoties een belangrijke invloed. Werknemers die beter in hun vel zitten, presteren beter dan hun collega’s die zich minder goed voelen. Bovendien zijn zij ook meer betrokken bij hun werk. Zoals hiervoor benoemd, zorgen positieve emoties ervoor dat je meer mogelijkheden ziet en dichter bij je doelen komt. Dit komt bijvoorbeeld doordat je meer creativiteit en nieuwsgierigheid ervaart. Daarnaast zul je, als je positiever bent, meer veerkracht hebben wanneer het even tegenzit op het werk. Ook zul je merken dat je meer sociale interacties ervaart wanneer je positief in je vel zit en je ook eerder geneigd bent om mensen te helpen. Mensen vinden het bovendien fijn om bij positieve mensen in de buurt te zijn. Het werkt zelfs aanstekelijk!

Hoe zorg ik voor meer positieve emoties?

Maar hoe kunnen we het aantal positieve emoties die we ervaren vergroten? Een groot deel van onze tijd zullen wij aan het werk zijn. Laten we hier dan bij beginnen. Je kan op verschillende niveaus een verschil maken:

Op taakniveau kun jij als werknemer kiezen of vragen naar taken die je autonomie vergroten. Bovendien kun je nagaan waar je goed in bent en waar je passie ligt (zie Loopbaancoaching van Lefit). Als je dit weet en de taken doet die hierbij passen, zul je zien dat je vanzelf meer zin hebt in je werk en dus ook meer positieve emoties ervaart!

Op sociaal niveau is het belangrijk om te zorgen voor goede sociale relaties onderling. Zowel met je directe collega’s als met mensen die hoger of lager dan jij in functie staan. Leiders hebben hierbij een belangrijke rol, bijvoorbeeld door het geven van negatieve feedback op een positieve, constructieve manier, een positief klimaat te creëren op het kantoor en anderen op een gelijkwaardige manier te behandelen. Deze Tedtalk van Kim Cameron gaat verder in op positief leiderschap: https://www.youtube.com/watch?v=YLTyFMnVZgs

Pro-sociaal gedrag (het helpen en steunen van anderen) heeft ook een positieve invloed op je humeur. Zowel degene die de hulp of de steun ontvangt, als de gever hiervan, zullen gelukkiger zijn. Haal dus een keer een kopje koffie voor je collega, help deze met een opdracht of geef hem of haar simpelweg een complimentje!

Als werkgever is het belangrijk om op organisatieniveau ook te zorgen voor een positieve sfeer. Zorg voor een open beleid, waarbij er ruimte mag zijn voor zowel negatieve en positieve emoties. Dit kan je doen door duidelijk te maken dat het oké is om hierover te praten en dit als manager/werkgever zelf ook te doen. Jij bent uiteindelijk het voorbeeld voor de organisatie! Daarnaast is het belangrijk om positief sociaal gedrag aan te moedigen. Dit kun je doen door een informele team-middag of simpelweg een gezellig praatje te maken op de gang. Ook een fijne werkomgeving, door bijvoorbeeld planten of kleur aan te brengen op het kantoor, zorgt voor meer plezier op het werk.

En verder?

Natuurlijk zijn er veel meer manieren om positieve emoties op de werkvloer te vergroten. Dit was slechts in vogelvlucht waarom positieve emoties belangrijk zijn en hoe je dit bevordert. Kan jij of jouw organisatie wat meer positiviteit gebruiken? De komende tijd zullen op de Lefit website meer artikelen online komen over hoe je de positieve emoties en ervaringen op het werk kan vergroten!